De stoelmassage; hopeloze hype of besliste blijver?

Time is money; we zouden het vast allemaal anders willen zien, maar in onze maatschappij is het erg belangrijk om veel werk op korte termijn te kunnen leveren. Met dat in het achterhoofd hoeft het niet te verbazen dat allerhande bedrijven aangeven dat tientallen werknemers af te rekenen krijgen met werk gerelateerde stress en alle kwaaltjes die daarbij komen kijken. Hoofdpijn, gespannen rugspieren en stramme schouders; de meeste lichamelijke klachten op dat vlak worden voornamelijk veroorzaakt door een bijzonder slechte rug houding. Het feit dat je op de koop toe ook nog eens verschillende uren achter een computer doorbrengt zonder beweging, maakt het geheel er niet bepaald beter op. Gelukkig bestaat er een efficiënte manier om dergelijke problemen te pakken: de stoel- massage!

De stoelmassage werd een kleine vijfendertig jaar geleden ontwikkeld door David Palmer, een Amerikaanse therapeut die tijdens de begindagen van Apple vermoeide werknemers aan de hand van een verdiende massage probeerde te ontspannen. Tijdens een stoelmassage richtte Palmer zich voornamelijk op het bovenlichaam. Via korte en krachtige bewegingen probeerde hij zo op korte tijd een ontspannend resultaat te bereiken. Om een optimale ontspanning te garanderen, ontwikkelde hij zelfs aan aangepaste stoel die de ontvanger van de massage meteen in de juiste zithouding plaatste. Anno 2017 bleef het basisprincipe achter de stoelmassage onveranderd. Het is dan ook zo dat de stoelmassage de ideale manier is om stramme en vermoeide spieren kordaat aan te pakken op korte tijd.

Een klein kwartiertje voor dagenlang plezier!

Hoewel de effecten van een stoelmassage dagenlang merkbaar zijn, duurt een sessie vaak niet langer dan een twintigtal minuutjes. Onderzoek wijst zo uit dat periodes van pure ontspanning die grofweg overeen komen met een kwartiertje je niet alleen alerter en geconcentreerder maken, via de intense rust die je beleeft kan je makkelijk weer de batterijen opladen. De massage op zich gebeurt aan de hand van technieken die gebaseerd zijn op shiatsubewegingen. Het grote verschil? Een stoelmassage vertrekt van diepe en krachtige beweging die voornamelijk gericht zijn op de onderliggende spieren.

Als je merkt dat je even aan een pauze toe bent maar niet meteen over veel tijd beschikt, dan loont het de moeite om de voordelen van een stoelmassage te ontdekken. Zelfs wanneer je niet meteen te lijden hebt onder een druk werkritme, kadert een stoelmassage perfect in een gezonde levensstijl. In het kader van stresspreventie is het zelfs zo dat experts elke twee dagen een stoelmassage aanraden. Vermijd pijnlijke spieren en geef je lichaam de kans om tijdens een massage helemaal tot rust te komen.